WYMIANY
W zamkowych pracowniach plastycznych uczestnicy i uczestniczki zajęć rozwijają i spełniają swoje twórcze potrzeby oraz marzenia. Czynią to pod troskliwym okiem artystów i artystek. Te kreatywne spotkania prowadzą do dialogu i wymiany między różnymi dyscyplinami wizualnymi. W pracowniach czas wolny upływa pod znakiem czystej przyjemności i radości tworzenia – niezależnie od wieku, doświadczenia, umiejętności i wiedzy. Na pierwszym planie są zaangażowanie i pasja!
Zwykle to uczestnicy warsztatów prezentują swoje dokonania, tym razem uwaga zostaje skierowana w stronę artystów prowadzących Pracownie Plastyczne. Każdy z uczestników sam decyduje o indywidualnej formule wystawy w cyklu: Wymiany.
Niewygoda. Wystawa Kornela Ofierskiego
08‒25.02.2024
wernisaż: 07.02, g. 18
Laboratorium, wstęp wolny
„Niewygoda” to wystawa, Która mierzy się z tematem lęku i towarzyszącymi mu stanami. Czy jednak na pewno? W konfrontacji z pracami prezentowanymi w przestrzeni Laboratorium, ta teza może wydawać się pewnym uproszczeniem. Obiekty i grafiki przygotowane przez Kornela Ofierskiego bazują na pojęciu „nieokreślonego niepokoju”,
autorstwa wybitnego lekarza psychiatry, geniusza w swojej dziedzinie, Antoniego Kępińskiego. Klasyfikując rodzaje lęku nerwicowego zauważył on, że: ”Najpowszechniejszym jest nieokreślony niepokój: free floating anexiety.Trafnie lęk ten został określony w starożytnej księdze medycznej Żółtego Cesarza jako”podobne do choroby niepokojące napięcie”.Nieokreślony niepokój nerwicowy polega bowiem na odczuciu napięcia wewnętrznego, napięcia, które odczuwa się w mięśniach, w narządach wewnętrznych i w psychice. Napięcie, które w słabym nasileniu jest nawet korzystne, pobudza bowiem do aktywności, do większego wysiłku umysłowego i fizycznego, ale w większym natężeniu staje się paraliżujące”.
Grafiki Ofierskiego są nie tyle ilustracją „nieokreślonego niepokoju”, co dowodem późniejszych efektów jego oddziaływania. Stanem rezonującym w formie i tematyce proponowanych przez poznańskiego artystę prac. Na wystawie można zobaczyć m.in. fragment cyklu „Głowy”, traktujący o niedoskonałościach charakteru czy wręcz defektach ludzkiej osobowości. Instalacja „Tylko nie wnoś piasku do domu” to z kolei wizualizacja przebijających się w dorosłym życiu dziecięcych traum. Te i inne prace mają za cel odwzorowanie stanu niewygody, odczuwanego w momencie pozornego spokoju. Powidoków, które utrzymują się pod powiekami długo i uparcie. Niewygody będącej implikacją choroby nerwicowej, skutkującej między innymi napadami paniki, z którymi sam autor mierzy się od lat.
Kornel Ofierski – absolwent kierunku grafika warsztatowa na Wydziale Grafiki i Komunikacji Wizualnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Dyplom magisterski z litografii pod opieką prof. Stefana Ficnera uzyskał w 2015 roku. Obecnie asystent w tejże pracowni.W swojej twórczości zajmuje się grafiką warsztatową, projektową, dźwiękiem oraz działaniami przestrzennymi. Założyciel pracowni Rakla, otwartej pracowni graficznej, w której głównym celem jest promowanie litografii. Inicjator wielu warsztatów, pokazów oraz spotkań dotyczących tejże techniki druku. Współtworzył kolektyw wydawniczy Ostrov promujący wydawnictwa artystyczne, często self- publishingowe. Współtworzył i kuratorował wiele wystaw oraz spotkań autorskich. Realizował projekty mi.in. w ramach: Poznań Design Days, Malta Festival Poznań,48 Stunden Neukolln Festival Berlin, FAMA- Świnoujście, XPRINT, Poznań Art. Week czy programu Rezydenci w rezydencji CK ZAMEK w Poznaniu. Swoje prace pokazywał między innymi na Międzynarodowym Konkursie Litograficznym Litho Kielce, Konkursie 30/30- wystawie najlepszych polskich okładek oraz International Art. Exhibition Phenomen.
To nie jest śmieszne. A może jest. Wystawa Grzegorz Myćka
07.12- 20.12.2023
wernisaż 06.12, g.19
Laboratorium, wstęp wolny
TO NIE JEST ŚMIESZNE. A MOŻE JEST
Każdy kij ma dwa końce, a każdy medal dwie strony. Wszystko ma swoje blaski i cienie, a dla niektórych czarne nie jest nawet szare. I nikt nie może przekonać nikogo do zmiany zdania, chyba że rzuci tym medalem, a potem pogoni kijem.
Do opisania takich sytuacji nie trzeba wiele. Czasem wystarczy tylko czarny tusz, gruby pędzel, szklanka z brudną wodą, arkusz papieru ksero czy pognieciony szkicownik. Właśnie tyle potrzebuje Grzegorz Myćka do tworzenia swoich rysunkowych wariacji na temat otaczającej go rzeczywistości. Ilustracje te przepełnione specyficznym, abstrakcyjnym humorem, poczuciem ironii i wręcz ascetycznie surową formą budują niecodzienną wizję świata, w którym obraca się ich autor. Jak pisał Mike Urbaniak na łamach poznańskiej „Gazety Wyborczej” – „prace te nie mogą zdobyć masowego zachwytu w czasach pleniącego się jak perz wtórnego analfabetyzmu – ze względu na swoistą złośliwość, dystans do rzeczywistości, nieoczywisty dowcip i wyobraźnię, trochę przypominającą myślenie wywodzące się z tzw. Polskiej Szkoły Plakatu. Ilustracje te wymagają bowiem od widza specyficznego podejścia w odbiorze. Odnoszą się zarówno do aktualnych wydarzeń z życia społeczno-politycznego w Polsce, jak i do zwykłej codzienności, przez którą zauważalna jest refleksja nad bardziej uniwersalnymi zagadnieniami, takimi jak trudne relacje międzyludzkie. Myćka bowiem nie określa siebie jednak jako komentatora rzeczywistości. Uważa się raczej za jej obserwatora. Jego pracom bliżej do szybkiej, wręcz brutalnej notatki zapisanej na strzępku papieru niż do klasycznie pojmowanej ilustracji. I to właśnie sprawia, że mówią one wyraźnie słyszalnym głosem.
GRZEGORZ MYĆKA (ur. 1989) ‒ zajmuje się grafiką warsztatową i projektową, ilustracją oraz krótkimi formami animowanymi. Wykładowca w Collegium da Vinci w Poznaniu, prowadzący Pracownię Grafiki w Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, doktorant na Wydziale Grafiki i Komunikacji Wizualnej na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.
Laureat międzynarodowych i krajowych konkursów z zakresu plakatu, ilustracji i filmu animowanego m.in. Grand Prix w Międzynarodowym Konkursie na Rysunek Satyryczny w Zielonej Górze, Złotego Medalu na Międzynarodowej Wystawie „Satyrykon” w Legnicy, Srebrnej Nagrody w Międzynarodowym Konkursie na plakat “Poster Stellars” w USA, Brązowego Medalu na Międzynarodowym Triennale Plakatu w Toyamie w Japonii. Uczestnik wielu międzynarodowych wystaw m. in. Biennale del Cartel w Bolivii, Taiwan International Graphic Design Award, Trnava Poster Triennale, Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie, Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach, Międzynarodowego Biennale Plakatu Teatralnego w Rzeszowie, Międzynarodowego Triennale Grafiki w Falun. Laureat Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2012 roku.Członek kolektywu ilustratorów z Poznania ILU NAS JEST.
ULOTNOŚĆ. Wystawa prac Małgorzaty Brzozowskiej- Nowak
18.04-30.04.2023
Wernisaż: 17.04.2023, g. 18.
Laboratorium, wstęp wolny
ULOTNOŚĆ to zestaw obrazów malowanych w technice akrylowej oraz akwarelowej na płótnie. Głównym tematem wystawy i dominującym motywem był portret kobiecy.
Twarz często ujawnia emocje, odzwierciedla stan umysłu oraz charakter osoby portretowanej. Portrety artystka nasyca znaczeniem symbolicznym, umieszcza na obrazach elementy natury i przedmioty z otaczającej nas codziennej rzeczywistości. Obrazy w doborze tematyki nawiązują do cyklu natury, witalnej istoty życia- narodzin, wzrostu, rozkwitu- i dojrzewania, uwzględniają etapy przemijania i stopniowego zanikania.
Małgorzata Brzozowska-Nowak – absolwentka UAP w Poznaniu (kierunki: Edukacja artystyczna, Malarstwo, Pedagogika sztuki) oraz Collegium da Vinci w Poznaniu (kierunek: Fotografia). Artystka intermedialna, malarka, instruktorka sztuk wizualnych. Obszarem jej zainteresowań są „działania” na styku wielu dziedzin sztuki: malarstwa, grafiki cyfrowej, muzyki, teatru, poezji, video, rysunku, fotografii. Współpracowała przy organizacji wielu imprez artystycznych oraz praktyk edukacyjnych. Brała udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych.
COLLAGE_MAKER; Wystawa prac Agnieszki Błędowskiej oraz zaproszonych uczestników Pracowni Malarstwa i Rysunku dla Dorosłych
13‒26.02.2023
Laboratorium, wstęp wolny
COLLAGE_MAKER to zestaw 21, klasycznych kolaży w formie „gazetowych” wycinanek.
Tworzone z przekonania o nieograniczonym potencjale, zmienności znaczeń wyciętych z kontekstu, nieoczywistych form i obrazów. Autorka wybierając poszczególne elementy stworzyła nowe opowieści, znaczące układanki i wzory, które w procesie tworzenia przekształciła w swoistą zabawę formą i znaczeniem. W ten sposób kolaż staje się aktualnym komentarzem do rzeczywistości.
Zapraszając do wystawy uczestników zajęć z Pracowni Malarstwa i Rysunku dla Dorosłych artystka zaproponowała wspólne z nimi wypracowanie formuły tej części wystawy. Uczestnicy przygotowali prace zgodne z ich zainteresowaniami, a całość w efekcie końcowym stała się kolażem indywidualnych postaw i wyborów twórczych, pokazując odrębność potrzeb i motywacji uczestników. Uczestnicy wystawy: Maciej Adamczewski Paulina Szeląg, Renata Świerkowska, Grażyna Grzymisławska Wójciak, Magdalena Kasińska Pielesiak, Katarzyna Niedziałkowska, Marzena Buksa, Małgorzata Swinarska, Anna Machowiak, Rene Szuringer, Romana Gałkowska Reszelska, Ewa Grochowska, Iwona Lemańska, Wioletta Różańska, Małgorzata Drozdowska, Małgorzata Kaczmarek, Anna Łukaszewska, Magdalena Rędziniak, Dagmara Stankowska, Iwona Tomczak.
Agnieszka Błędowska – absolwentka studiów w PWSP/UAP w Poznaniu na kierunku Grafika. Pracowała jako wykładowca i adiunkt w Zielonej Górze, Poznaniu, Głogowie i w Szczecinie, prowadząc zajęcia dydaktyczne w szerokim zakresie sztuk wizualnych. Charakterystyczną cechą działań artystycznych, które podejmuje jest ich intermedialność. Wybiera takie narzędzie edycji, za pomocą którego najlepiej realizuje kolejny zamysł artystyczny.
Motywy i wątki prac zwykle się przenikają. Szczególnie interesuje ją gra i zabawa jako struktura możliwych relacji i wynikające z nich prawdopodobne interakcje społeczne. Aktualnie zajmuje się collage`m z uwzględnieniem możliwych manipulacji formą i jej znaczeniem. Brała udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych.