OBECNOŚĆ / PRESENCE Double bill – dwa spektakle jednego wieczoru „Intermezzo”, reż. i chor. Janusz Orlik, Teatr Klucz im. W. Deneki (PL) „Aband(on)ed”, reż. Ingeborg Dugstad Sanders, Danselaboratoriet (NO)
PROJEKT OBECNOŚĆ / PRESENCE
double bill – dwa spektakle jednego wieczoru:
„Intermezzo”, reż. i chor. Janusz Orlik, Teatr Klucz (PL) i „ABAND(ON)ED” – reż. Ingeborg Dugstad Sanders, Danselaboratoriet (NO)
W ramach międzynarodowej współpracy w projekcie „Obecność”, zapraszamy na niezwykłe spotkanie z artystami z Polski i Norwegii! Jednego wieczoru, w Sali Wielkiej CK Zamek zaprezentujemy dwa spektakle: „Intermezzo” poznańskiego Teatru Klucz oraz „Aband(on)ed” w wykonaniu grupy Danselaboratoriet z Trondheim. Pomiędzy spektaklami zaprosimy na krótką przerwę.
„INTERMEZZO” – Teatr Klucz (PL)
„Intermezzo” to spektakl o teatrze – jako przestrzeni, miejscu, ludziach, formie artystycznej. I to ona – forma – tworzy idealną iluzję dla publiczności. Tym razem kulisy teatru będą równie ważne jak sama akcja sceniczna. Wszyscy przychodzimy do teatru pełni oczekiwań, czy uświadamiamy je sobie? Czy potrzebujemy scenografii, kostiumów, świateł, czy być może istota prawdziwego teatru to coś innego?
Reżyser spektaklu, Janusz Orlik, opowiadając o przedstawieniu zaczyna od cytatu klasyka:
Ponoć William Shakespeare powiedział: „Cały świat to scena, a ludzie na nim to tylko aktorzy. Każdy z nich wchodzi na scenę i znika”.
Być może będzie śmiesznie, a możliwe, że jak w prawdziwym, idealnym teatrze – dramatycznie, gdzie w pozornie zgodnym i idyllicznym artystycznym świecie, każdy tylko czeka aż to ktoś inny zapomni tekstu – powinie mu się noga.
Wszystko wskazuje na to, że artyści na scenę wejdą, by z niej w końcu zejść. Przypuszczalnie zrobią to o własnych siłach, choć niewykluczone, że ktoś im w tym pomoże lub zostaną wyprowadzeni siłą.
Prawdopodobnie tylko artyści zapadną głęboko w pamięć, a ta sztuka przeminie i znajdzie swoje zaszczytne miejsce w najgłębszych otchłaniach teatralnego grzęzawiska, widz zostanie wpuszczony w maliny, a jedyne co zapamięta to wypity kieliszek wina po jego zakończeniu.
Z przymrużeniem oka „Intermezzo” dedykowany jest wszystkim artystom, a w szczególności tym niespełnionym i mającym nieustanną nadzieję, że ten następny może wreszcie będzie ich numerem jeden„.
Janusz Orlik
reżyseria, choreografia, scenografia: Janusz Orlik
asystent reżysera: Antek Kurjata
obsada: Mariusz Józefiak, Jarosław Kubiak, Antek Kurjata, Daniel Laskowski, Lidia Piskorska, Piotr Roszak, Karol Solski, Magdalena Szalbierz, Mariusz Sztuba
kostiumy: Agnieszka Ostrowska
reżyseria świateł: Janusz Orlik, Arkadiusz Kuczyński, Jacek Raczkowiak
opieka terapeutyczna: Hanna Rynowiecka
interpretacja w PJM: Antek Kurjata, Karina Akseńczuk
produkcja: Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu
czas trwania: 60 min.
”ABAND(ON)ED” – reż. Ingeborg Dugstad Sanders, Danselaboratoriet (NO)
„Z idei, że jaźń nie jest nam dana, wynika moim zdaniem tylko jedna praktyczna konsekwencja: musimy stworzyć siebie jako dzieło sztuki” – Michel Foucault.
Czerpiąc inspirację z idei człowieka i ciała jako konstruktu społecznego, „Aband(on)ed” przygląda się ucieleśnionej relacji między niewolą a wolnością w obrębie społeczeństwa.
„Aband(on)ed” to ponowna inscenizacja projektu choreograficznego, przedstawionego przez Ingeborg Dugstad Sanders na zakończenie jej pobytu w londyńskim konserwatorium Trinity Laban (2004).
„’Aband(on)ed’ leżał w szufladzie od czasu moich studiów – jako work in progress z potencjałem do dalszych badań. Wreszcie jesienią 2022 roku skorzystałam ze sposobności, by wyjąć go z tej przysłowiowej szuflady i zająć się nim ponownie, wraz ze wspaniałymi tancerzami z Danselaboratoriet” – opowiada twórczyni spektaklu, Ingeborg Dugstad Sanders.
Koncepcja / choreografia: Ingeborg Dugstad Sanders
Tancerze współtworzący: Danselaboratoriet \ Liv Karin Alm, Urszula Jadwiga Borowiec, Alex Haugen, Gunhild Løhre, Anna Thu Schmidt, Elen Øyen
czas trwania: 60′
Spektakle prezentowane w ramach projektu performatywnego „Obecność”, przygotowanego przez CK ZAMEK w Poznaniu we współpracy z norweskim CODA Oslo International Dance Festival oraz warszawskim Teatrem 21 dzięki grantowi z Funduszy Norweskich i EOG.
Grafika przedstawia pawie pióra i zdjęcie prezentujące spektakl „ABAND(ON)ED”.
Teatr Klucz im. Wojciecha Deneki
Janusz Orlik
Danselaboratoriet
to pierwszy w Norwegii integracyjny zespół taneczny, założony przez tancerkę Tone Pernille Østern w 2003 roku w ścisłej współpracy z Radą Miejską Trondheim. Obecna dyrektor artystyczna, Ingeborg Dugstad Sanders, kieruje zespołem od 2012 roku. Danselaboratoriet zaprasza tancerki i tancerzy o różnych ciałach do wspólnego odkrywania, improwizowania i tworzenia choreografii. Ich praca opiera się na improwizacji, improwizacji kontaktowej, choreografii oraz dyskusji wokół tańca i ruchu.
Artyści testują różnorodne formaty działań praktycznych i inscenizacyjnych, od spektakli scenicznych do projektów site specific, korzystając jednocześnie z rozmaitych gatunków muzyki czy eksperymentując z odmiennymi stylami tańca, głosem i tekstem. W skład zespołu Danselaboratoriet wchodzą zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy o zróżnicowanym stopniu funkcjonalności.
Od początku swojej działalności, zespół ściśle współpracuje z zawodową sceną taneczną, realizując projekty znanych choreografów, takich jak: Phillip Channels (Australia, 2014), Mia Habib (Norwegia, 2016) i fieldworks (Norwegia, 2019). Danselaboratoriet blisko współdziała ze swym „siostrzanym” Danseteateret, zespołem składającym się z tancerzy – seniorów. Początkowo Danselaboratoriet podlegał Wydziałowi Kultury w Radzie Miejskiej Trondheim, jednak w 2021 roku stał się formalnie częścią DansiT – Centrum Choreograficznego w Trondheim.
W 2024 roku uczestnicy Danselaboratoriet wystąpią w nowej sztuce autorstwa Daniela Mariblanca (Hiszpania/Norwegia).
Więcej in formacji: www.danselaboratoriet.no
#opisujemy: galeria zdjęć ze spektakli