Przejdź do menu
FILTRY
Wyszukaj:
Wyszukaj frazy w:
Wyszukaj obiekty posiadające:
Wyszukaj obiekty z zakresu daty:
Malarze Normandii. Delacroix, Courbet, Renoir, Monet i inni

Malarze Normandii. Delacroix, Courbet, Renoir, Monet i inni

Malarze Normandii.
Delacroix, Courbet, Renoir, Monet i inni

24.10.2015–14.02.2016

kurator: Alain Tapié – Dyrektor kolekcji „Peindre en Normandie”
aranżacja wystawy: Wojciech Luchowski

producent wystawy: Magdalena Tomczewska

organizator: Centrum Kultury ZAMEK
wystawa pod honorowymi patronatami: Ambasadora Francji, Prezydenta Miasta Poznania

Kolekcja „Peindre en Normandie”, stworzona w 1992 roku z inicjatywy Rady Regionu Dolnej Normandii i przy wsparciu partnerów prywatnych, to ponad 100 dzieł malarskich różnych artystów. Istotą kolekcji są malarskie przedstawienia Normandii powstałe pod koniec XIX i na początku XX wieku.

Tutaj zobacz więcej na temat kolekcji „Peindre en Normandie”.

Honfleur, Le Havre, a później Rouen – nazwy tych miejscowości są synonimem twórczej wymiany myśli na temat najważniejszych idei kształtującego się modernizmu, znanych jako impresjonizm i fowizm. Claude Monet i Johan Barthold Jongkind, Albert Lebourg i Joseph Delattre, Albert Marquet i Raoul Dufy, to tylko niektóre z wielu nazwisk artystów, dzięki którym Normandia stała się archetypem (miejscem) czystej przyjemności malowania.
Tytuł kolekcji zawiera w sobie sugestię podróży, podczas której odkrywa się niezwykłe pejzaże normandzkiej wsi i normandzkiego wybrzeża, osadzone w tradycji romantycznego naturalizmu i obdarzone kontemplacyjnym charakterem krajobrazu. Wiele z obrazów kolekcji podkreśla piękno mniej znanych światu miejsc. Wybór obrazów do poznańskiej wystawy dyktowany był dość szczególnym aspektem – dyskretnym, niekiedy utajonym wpływem pejzażu, przy przedstawieniu znanych miejsc i scen. Kolejność, w jakiej dzieła zostały zaprezentowane na wystawie, odzwierciedlało sekwencję łączącą wymiar fizyczny z topografią. Punktem wyjścia była zatem farma Saint Siméon, powiązane z nią przedstawienia wybrzeża i miejsc związanych z nadmorskim wypoczynkiem. Następnie kierując się w górę rzeki, podążając wzdłuż brzegów Sekwany, docierało się do serca regionu, gdzieś pośród wiejskiego krajobrazu Normandii.

Na przełomie XVIII i XIX wieku świat sztuki zdominowany był przez akademickie malarstwo rodzajowe i historyczne. Kształcenie artystyczne młodych twórców polegało między innymi na perfekcyjnym opanowaniu rysunku i wieloletnim studiowaniu odlewów antycznych rzeźb i żywych modeli. Technika malarska, jakiej uczono i do jakiej przyzwyczajona była publiczność, dawać miała efekt gładkiej, niemal jednolitej powierzchni obrazu. Tematyka obrazów nie wykraczała poza motywy zaczerpnięte z historii, często anegdotyczne, ilustrację mitologii czy konwencjonalne i idealizowane sceny rodzajowe.

Stopniowo wielu artystów zaczęło jednak zrywać z oficjalnymi zasadami rządzącymi sztuką. Opierając się na doświadczeniach romantyków, wyszli z pracowni malować w plenerze. Pejzaż, traktowany dotychczas jako gatunek najmniej wartościowy, stawał się tematem rewolucjonizującym technikę malarską, sposób postrzegania barw, światła i kształtów. Proces ten prowadził do powstania pierwszych dzieł impresjonistycznych, w których kolor i swobodny gest malarski odegrały kluczową rolę. Obrazy Moneta, Renoira czy mniej znanego Boudina i wielu innych otworzyły drogę do kolejnych wielkich zmian w dziejach sztuki. Malarze tacy jak Corot czy Courbet kierowali swoją uwagę w stronę świata, który ich otaczał, poszukując tematów związanych z codziennością, pracą i kondycją człowieka.
Ważnym miejscem na mapie ówczesnych artystycznych poszukiwań i inspiracji stała się Normandia. Ze względu na kulturową i przyrodniczą różnorodność region ten stwarzał artystom możliwość rozwijania nowych nurtów pojawiających się w sztuce oraz twórczej indywidualności, tak istotnej dla sztuki nowoczesnej.

Artyści: Charles Angrand, Jacques-Émile Blanche, Auguste Bonheur, Pierre Bonnard, Frank-Myers Boggs, Eugène Boudin, Adolphe-Félix Cals, Jean-Baptiste Camille Corot, Gustave Courbet, Charles-François Daubigny, Karl Daubigny, Eugène Delacroix, Joseph Delattre, Louis-Alexandre Dubourg, Raoul Dufy, Pierre Dumont, Guillaume Fouace, Théodore Géricault, Emile Othon Friesz, Paul Huet, Eugène Isabey, Albert Lebourg, Victor-Stanislas Lépine, Maurice Louvrier, Maxime Maufra, Claude Monet, Berthe Morisot, Robert-Antoine Pinchon, Auguste Renoir, Théodule Ribot, Henri Le Sidaner, Louis Valtat, Édouard Vuillard

Tutaj pobierz katalog towarzyszący wystawie.

Opracowania dotyczące kolekcji:
Alain Tapié, Peindre en Normandie à l’époque impressionniste, Somogy éditions d’art, Paris 2010
ISBN: 978-2-7572-0263-0

Aranżacja wystawy stwarzała wrażenie mieszczańskiej przytulności, odpowiadając charakterowi obrazów i ich funkcjonowaniu w obiegu kolekcjonerskim i muzealnym. Miała jednak także odwoływać się do koloru nieba, morza i piasku. Wchodzący do sali nie widział od razu całej ekspozycji, a tylko obraz „Wędkarze na brzegu morza” Eugène’a Boudina, reprodukowany na materiałach promujących wystawę. Następnie wąskim przesmykiem wchodziło się do wyłożonej jasną wykładziną, pomalowanej na jasnoniebieski kolor Sali Wystaw, w której wisiały obrazy.

Jakość prac przyciągnęła tłumy, a wystawa stała się ważnym wydarzeniem wystawienniczym sztuki muzealnej. Aranżacja ekspozycji została opracowana w oparciu o konsultacje z zespołem tworzącym program edukacyjny tak, by jak najlepiej wykorzystać przestrzeń podczas oprowadzań i spotkań z publicznością. Program edukacyjny, w tym oferta lekcji muzealnych, przyczynił się do sukcesu frekwencyjnego wystawy.

Program edukacyjny stworzył Dział Projektów Interdyscyplinarnych pod kierunkiem Macieja Szymaniaka. Wszystkie zdjęcia wykonał Maciej Kaczyński.

MEDIATEKA ZOSTAŁA ZREALIZOWANA ZE ŚRODKÓW PROGRAMU OPERACYJNEGO INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO 2014-2020

Logo po lewej: Fundusze Europejskie Infrastruktura i Środowisko, logo w środku: Centrum Kultury Zamek, logo po prawej: Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego

Mediateka

Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu

ul. Św. Marcin 80/82

61-809 Poznań

tel. +48 61 64 65 272

fax +48 61 64 65 308

sekretariat@ckzamek.pl

© 2021 NFINITY | All rights reserved | Mediateka Poznań