CHRISTIAN MAYER
THRESHOLD AND INERTIA
7.11.–3.12.2014
kuratorka: Dorota Walentynowicz
Światło – element twórczy obrazów fotograficznych, ale także ich największy wróg – to główny wątek wystawy. Podążając tym dualistycznym tropem, artysta podzielił przestrzeń Galerii Fotografii pf na dwie części: pierwszą – jasną, oświetloną reflektorami i słońcem wpadającym przez okna, oraz drugą – prawie zupełnie ciemną.
Na ścianach galerii wylepione zostały tapety wydrukowane ze zdjęć, które artysta wykonał w Los Angeles County Museum of Art (LACMA), dokumentując wystawę słynnej kolekcji Vernonów. Mayer wykonał te fotografie w czasie, gdy wystawa była zamknięta dla zwiedzających; jego uwagę przykuł fakt, że najbardziej wrażliwe z eksponatów, salt-prints, zostały pokryte specjalną przesłoną chroniącą je przed światłem. Swoją dokumentację następnie powiększył do skali 1:1, po czym „wkleił” przestrzeń LACMA w przestrzeń galerii: wnętrze stało się więc cytatem przeniesionym z jednej galerii do drugiej. W ten sposób artysta odniósł się do historycznych ram samej fotografii; jednocześnie obierając perspektywę obcą dla oglądającego: pokazał, że obraz fotograficzny – od momentu, gdy zostaje zmaterializowany – jest zagrożony unicestwieniem i musi być chroniony.
Symulacja nie była jednak całkowicie konsekwentna: została zakłócona przez plamy białej farby, które pokrywały fragmenty tapety, wyznaczając neutralne tło dla kolejnych fotografii. Fotografii, które Mayer wykonał następnego dnia po udokumentowaniu kolekcji Vernonów, bez zamiaru wykorzystania ich. Dopiero później zaczął się zastanawiać, czy czas spędzony wśród historycznych eksponatów mógł wywrzeć wpływ na jego własną praktykę fotograficzną.
Spośród wykonanych wtedy zdjęć wybrał cztery obrazy, które w sposób najbardziej bezpośredni odnoszą się do motywu światła: mewy wzlatujące przy porannym słońcu, figurę oświetloną przez światło odbite od znaku ulicznego, wieczorne słońce malujące krajobraz stonowanymi kolorami i postać sfotografowaną przy ostatnich promieniach wieczornego światła.
Wzdłuż okien galerii artysta umieścił kolejną pracę, w której mogliśmy obserwować obrazy fotograficzne w procesie ich tworzenia. Wykorzystując proces fotosyntezy zachodzący w roślinach, Mayer wywoływał obrazy fotograficzne bezpośrednio na liściach krzewów bananowca. Przez cały czas trwania wystawy światło wpadające przez okna galerii, przefiltrowane przez negatyw fotograficzny, tworzyło obrazy na liściach roślin. Ten naturalny proces, czysto fotograficzny w swej istocie, nie mógł zostać utrwalony: obraz stawał się coraz bardziej wyraźny, im dłużej negatyw pozostawał na liściu, ale po jego usunięciu powoli zaczynał zanikać.
Powoli zanikały też obrazy wykonane w technice salt-print, pokazane w zaciemnionej części galerii. Artysta wykonał je kilka lat wcześniej, wykorzystując oryginalną instrukcję napisaną przez twórcę tej techniki, Thomasa Wedgwooda, opublikowaną w 1798 roku. Wedgwood zawarł w niej notatkę, że skóra zwierzęca nadaje się do pracy lepiej niż papier: Mayer wykonał więc swoje odbitki właśnie na płatach skóry: przedstawiały one ceramikę z fabryki Wedgwood, której założycielem był ojciec Thomasa Wedgwooda. Przez lata, które minęły od czasu ich wykonania, odbitki te zdążyły już znacznie wyblaknąć – także one, podobnie jak prace w kolekcji Vernonów, wymagają ochrony przed światłem.
W swojej praktyce artystycznej Christian Mayer kolekcjonuje różnorodne przedmioty i idee, statyczne i dynamiczne obrazy, tworząc z nich wielowątkowe instalacje. W pracach fotograficznych i kolażach stosuje strategię found footage – wykorzystuje zdjęcia zebrane z archiwów gazet, planów filmowych, laboratoriów, pchlich targów. W pracach wideo z kolei chętnie posługuje się techniką reenactment – ponownego odegrania scen filmowych w wykreowanym na nowo kontekście. Jego prace generują przesunięcia czasoprzestrzenne, przez co grają z naszym poczuciem faktu i fikcji, przeszłości i przyszłości.
strona artysty: christiankosmasmayer.tumblr.com
pobierz katalog wystawy CHRISTIAN MAYER / THRESHOLD AND INERTIA